טיפול באומנויות-שיטות טיפול המבוססות על הדחף האנושי ליצור
התהליך היצירתי יכול להוות כלי טיפולי שמסייע לנו להבין ולבטא את עצמנו טוב יותר.
בטיפול באומנויות, המטופל נעזר במספר חושים וטכניקות על מנת לחקור את עצמו ואת העולם.
בין אם במוסיקה, ריקוד, תיאטרון,בבליותרפיה, ציור ומגוון דרכי טיפול שונות שמוצעות במרכז שלנו.
פסיכותרפיה
פסיכותרפיה היא טיפול נפשי באמצעות הקשבה, שיח והצגת נקודות מבט שונות על התכנים העולים במהלך המפגש.
המטפל מקשיב למטופל ובאמצעות הכלים הטיפוליים בוחן את הנאמר ברבדים עמוקים יותר.
הפסיכותרפיה מסתכלת על האדם כעל סך האירועים, היחסים והחווית המשמעותיות שעבר מראשית חייו מתוך הנחה כי אלו עיצבו את דפוסי ההתנהגות, את יכולות הוויסות ואת תפיסת העצמי של המטופל בחיי היום יום.
במהלך הטיפול, הקשר הבטוח והיציב אל מול המטפל יאפשר פתיחות ושיתוף של תכנים שייתכן שהמטופל כלל לא מודע אליהם. כמו כן יושם דגש על פתרון בעיות רגשיות, מצוקות, טראומות, חרדה ודיכאון.
מטרתו העיקרית של הטיפול היא ללוות את המטופל בתהליך של התפתחות אישית, שיפור המודעות העצמית והדימוי העצמי, רכישת כלים להתמודדות עם משברים, והכוונה לקבלת החלטות טובות יותר.
בבליותרפיה
הביבליותרפיה היא שיטת טיפול באמצעות ספרות, השייכת לתחום הטיפול באמצעות אומנויות. זוהי שיטת טיפול העושה שימוש בתהליכי קריאה וכתיבה מגוונים במטרה לפתח תובנה ומודעות, לאפשר הכרות עם העולם הרגשי והקונפליקטים המודעים והלא מודעים הקשורים בו ולסייע בהתמודדות עם מצבי מצוקה ובהבנה עמוקה יותר של מערכות יחסים.
הטיפול יתקיים במסגרת קבוצתית בהתאם לקבוצות הגיל, לילדים ולמבוגרים.
טיפול בתנועה
האדם נולד עם הדחף הפיזי לנוע במרחב, לחקור, ליזום, וליצור קשרים חברתיים. היכולת לתכנון פעולה, התארגנות והתמצאות במרחב מהווה בסיס להתפתחות תחושת שליטה ביציבה הפיסית וביכולת לפעול על העולם.
התנועה ולמידת גבולות הגוף ויכולותיו, מעצימים את היכולת לנפרדות, עצמיות והתפתחות החשיבה.
חווית הגוף והנפש שזורים זה בזו ומשפיעים אחד על השניה.בשילוב הקשבה לגוף, הכרה שלו, תתאפשר למידה והבנה טובה יותר לחווית החיים.
בתהליך הטיפולי העבודה היא על יצירת קשר ובנייה של קשר טיפולי מיטיב, ומתוך בסיס זה יקבעו מטרות טיפוליות.הטיפול ישלב עבודה תנועתית, משחק, ויצירה בהתאם לצרכיו של הילד או הילדה.
דרמה-תרפיה
דרמה תרפיה היא טכניקה שעושה שימוש בטכניקות מתחום התאטרון בכדי לקדם ולשפר בריאות נפשית ותחושת רווחה אישית. הטיפול בדרמה תרפיה מקנה למטופל את היכולת לפתור בעיות רגשיות ופסיכולוגיות באמצעות שימוש במטפורות. המטופל מתייחס למערכות היחסים או לבעיות הפסיכולוגיות מתוך מרחק מסוים שמתאפשר בטיפול מסוג זה.
הטיפול יכול להיות פרטני או קבוצתי.
טיפול בגינון
גינון טיפולי הוא גישה של טיפול תמיכתי, באמצעות הגינה ומרכיביה לשם שיפור מצבם ואיכות חייהם של המטופלים במישור הרגשי, הקוגניטיבי, המוטורי והחברתי.
הטיפול מתבצע מתוך גישה הוליסטית, הנותנת את הדעת על כל הרבדים והצרכים של המטופל.
טיפול בגינון בקרב תלמידים יכול להיות כלי יצירתי ויעיל לשיפור הרווחה הנפשית והחינוכית שלהם. בהליך הטיפולי, המטפלת נעזרת בגינה והמרחב הפתוח (ויכולה גם להכניס את הצמחייה למרחב הסגור) כדי לגעת בנפש ולהוציא תכנים טיפוליים.
על פי גישה זו, הגינה נתפסת כמיקרו-קוסמוס של סביבת החיים, ובאים בה לידי ביטוי כל מאפייני ההתנהגות של היחיד והקבוצה.
תגובות המטופל בגינה מאפשרות למטפל לזהות את אזורי הקושי ואת נקודות החוזק של המטופל, ובהמשך – להכין תוכנית להתערבות טיפולית מתקנת מותאמת. בנוסף, נמצא כי גם רק לעצם השהייה הפסיבית בסביבה ירוקה יש השפעות תרפויטיות מרגיעות ומאזנות.
הגינון הטיפולי מושתת על הקשר המשולש – מטופל, גינה ומטפל – ועל הדיאלוגים שביניהם. הכלים הטיפוליים המשמשים בו הם מתחומי הפסיכולוגיה, הפסיכותרפיה, השיקום, הריפוי בעיסוק, החינוך המיוחד ועוד.
טרם תחילת ההליך הטיפולי, יתקיים מפגש היכרות (אינטייק) בו יקבעו מטרות הטיפול בין המטפלת להורים.
צוות המטפלות הרגשיות בתחומי האומנויות השונות:
גילה אייזלר
ביבליותרפיה
M.A ב "יעוץ והתפתחות האדם", בוגרת המגמה לביבליותרפיה, בעלת תעודת טיפול מאוניברסיטת חיפה
מטפלת, מורה ומחנכת בביה"ס הריאלי.
מטרת הקבוצה להורי הילדים המתבגרים היא לאפשר עצירה מחיי היום יום, ולפתח אפשרות לקיום מרחב המאפשר התבוננות פנימית במערכות היחסים המורכבות בין הורים למתבגרים.
מטרת קבוצת הנוער היא לפתח אפשרות לקיום מרחב המאפשר התבוננות פנימית בחיי הנוער/ ילדים אל מול האתגרים שהמציאות מזמנת עבורם מידי יום.
מאיה נבון
טיפול בתנועה
בוגרת תואר שני באוניברסיטת חיפה (2019-2022)
עובדת במחלקה הפסיכיאטרית בטיפול יום מבוגרים בבית חולים רמב״ם. במהלך השנים האחרונות עבדה עם ילדים במגוון גילאים בשיתוף וליווי הורים, בטיפול פרטני וקבוצתי.
ה"אני מאמין" של מאיה הוא שלפני הכל, בטיפול מתרחש מפגש בו אפשר להיות יחד, ללא שיפוטיות, עם הרבה הקשבה ורגישות.
תמי גוטמכר
פסיכותרפיה
בוגרת תואר שני בבית ספר לטיפול באמצעות אומנויות- התמחות בתרפיה במוסיקה, אוניברסיטת חיפה.
בוגרת התכנית ללימודי פסיכותרפיה בגישה פסיכואנליטית בפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, אוניברסיטת חיפה.
התמחות במכון הקליני הבין תחומי באוניברסיטת חיפה. לימודים דיאדים, הדרכת הורים, Cbt. עבדה במשרד החינוך כמטפלת רגשית.
תחומי התמחות:
טיפול בילדים מתבגרים ומבוגרים.
טיפול בטראומה, חרדות ומצבי משבר.
לילך מנהיימר
טיפול רגשי בדרמה-תרפיה
בוגרת תואר שני במכללת תל חי. בעלת נסיון עם מגוון אוכלוסיות – ילדים ונוער.
עבדה במשך שנה בגן תקשורת עם ילדים על הרצף האוטיסטי, ובמשך שנתיים בפנימיה לילדים ונוער. כיום עובדת בעמותת "דרך לוטן" על תקן מטפלת רגשית במסעות בשטח.
במהלך הטיפול יושם דגש על יצירת קשר וזיהוי הצורך הרגשי, יחד עם הכוחות והמשאבים הפנימיים העומדים לרשות כל מטופל ומטופלת. בהתאם לזאת, נקבע מטרות טיפוליות. אופן הטיפול וביסוס הקשר הטיפולי הוא באמצעות הבעה, יצירה ומשחקיות.
ה"אני מאמין" של לילך כמטפלת הוא שלכל מטופל או מטופלת יש את הדרך הייחודית שלו להביע את עצמו/ה, ובעזרת הקשר המשותף לייצר מקום בטוח, נעים ומכיל לשם תהליך מקדם.
ניצן אשרוב
פסיכותרפיה
ניצן אשרוב, עובדת סוציאלית מוסמכת (MSW) ופסיכותרפיסטית.
בעלת ניסיון רב בטיפול בילדים, נוער ומבוגרים.
עבדה בתחום הטראומה בגיל הרך, טיפולים דיאדיים (הורה-ילד) ומשפחתיים ועסקה רבות בהדרכת הורים ובעבודה טיפולית דרך ההורות.
בנוסף, עבדה במרפאות לבריאות הנפש עם מתבגרים ומבוגרים.
בעלת ניסיון בעבודה עם ילדים על הרצף האוטיסטי בגישות רגשיות התפתחותיות (DIR).
ניצן עובדת עם אוכלוסיות שונות, החל מילדים בגיל הרך, מתבגרים, הורים ומבוגרים.
טיפול בגישה פסיכו-דינמית, בשילוב גישות התפתחותיות ופסיכו-סוציאליות.
מנאל בסיס
טיפול בגינון
בעלת תואר ראשון במדעי החיים, בחוג לביולוגיה (B.Sc) ותעודת הוראה לגילאי העל יסודי בביולוגיה במכללת "אורנים", תואר שני בחוג לניהול משאבי טבע וסביבה ב"אוניברסיטת חיפה". בנוסף, סיימה לימודי תעודה בגינון טיפולי במכללת "אורנים" ומוסמכת בהנחיית קבוצות ע"י מכללת "גישות".